Home :: Nieuws

Reactie nav jubileumconcert op 23 maart 2018

26 maart.

Wat een geweldige avond afgelopen vrijdag! Ik heb genoten! Van het afwisselende programma, van de intieme, gemoedelijke sfeer, van de gezellige sfeer in het publiek!

En wat zingt Marco Bakker geweldig! Toch ongelofelijk dat die man 80 jaar is?????
Zoals hij er nog uitziet, klink en doet! Hij zong de andere twee baritons zo van het toneel:
Frank van Aken was ook fantastisch! Wat ’n monumentaal stemgeluid heeft die man toch!
Ik ben blij dat ik het heb mee mogen maken!! Jammer dat ik je niet even ‘live’ heb kunnen complimenteren die avond, maar zo gaat ’t gelukkig ook@
- Frank van Aken.
- Hans en Véronique Lamers
- Nico van der Linden
- Henk Poort
- Henk van Twillert
- Ed Smid
- Serge Heman
- Tineke Ouwendijk
- Sef Thissen
- Bob Zimmerman
Van harte gefeliciteerd met jouw 80ste verjaardag. Bijzonder om te zien hoe prachtig je nog steeds zingt en eruit ziet!!! En ik geniet altijd van onze samenwerking. Je geeft je altijd 150% en bent altijd goed voorbereid. Hoop nog regelmatig met je te kunnen optreden!
Hartelijke groeten, ook aan Willeke,
Frans

_________________________________________

Nathalie Mees

Mijn allereerste plaat was van Marco Bakker. Ik dacht dat ik bariton was en was weg van zijn stem. Maar er is maar één Marco, dus ben ik toch tenor geworden!

Van harte gefeliciteerd met dit prachtige jubileum! We hebben mooie concerten en producties samen mogen beleven. We zijn blij en trots dat we zo vaak met je op de planken mochten staan. Hopelijk ontmoeten we elkaar de komende jaren nog vele keren in goede gezondheid!

_________________________________________

De tournees en concerten met Marco (van 1985) blijven me altijd bij als een leuke tijd, uniek, veel plezier, zoals samen muziek maken behoort te zijn?

_________________________________________

“Wat ik van Marco heb geleerd is hoe je je krachten moet verdelen. We deden een opname van onze eerste cd in Londen. Marco zat op z’n kruk en zong als ie aan de beurt was, Ernst en ik stonden als we niet moesten zingen te dollen. Aan het eind van de sessie had ik geen stem meer van het lachen en grappen en grollen. Ik vroeg Marco hoe doe je dat toch? En hij verteld mij het verhaal van de jonge en de oude stier die boven op een berg stonden.”

_________________________________________

Zie onderstaand een gedachte van mij, uit het hart, voor het hart: “Waarde vriend Marco.. Je bent één van Nederlands meest expressieve baritons, jouw discipline, artistieke veelzijdigheid en alertheid voor collega’s op en achter het podium geeft expressie waarde! Je makker op de bariton sax”.

_________________________________________

“Marco is en blijft een groot voorbeeld voor me. Fantastische stem en voor alles een fijn mens. Dacht ik vroeger anders over maar bleek mijn tekortkoming vol van jaloezie en vooroordelen. Ik heb hem mogen bewonderen en mag nu mijn gelijke zijn op het podium. Weergaloze man die mijn hart heeft gestolen. Lieve vriend. Op je 100ste zingen we weer samen” Love you,

_________________________________________

“Marco heb ik leren kennen tijdens het opnemen van de cd “Vrienden van de Grote Kerk” waaraan hij belangeloos een bijdrage heeft geleverd. Di t.b.v. van het behoud van de huidige activiteiten. Wij hebben samen met een harpiste een stuk opgenomen op een avond in de Grote Kerk. Het stuk stond er binnen het uur op! Dit kenmerkt Marco zijn vakmanschap en het vermogen om met muzikanten waarmee hij nooit heeft samengewerkt een performance of cd-opname te maken. “

_________________________________________

“Marco ken ik al zo’n veertig jaar en ik mocht al die tijd met hem samenwerken. Ik zou Marco typeren als: solide / betrouwbaar / altijd uitstekend voorbereid /altijd op tijd / ziet er verzorgd uit en is een fantastische zanger.”

_________________________________________

“Het feit dat ik Marco heb mogen leren kennen en met hem mag samenwerken voelt als een absoluut voorrecht. Hij is voor mij de éminence grise van het klassieke vak. Een man die zo goed voor zichzelf zorgt dat hij tot op de dag van vandaag nog steeds indrukwekkend klinkt. Als kind speelde ik met Lego toen mijn vader en moeder samen op de bank zaten te genieten van de stem van Marco Bakker. Als ik dan nu op de bühne sta met mijn moeder zit in de zaal dan is dat voor mij een heel bijzonder gevoel. Een gevoel dat ik koester net als die moment met Marco op de bühne. Het is een mooi mens.”

_________________________________________

Beste Marco, hoewel we elkaar in werkelijkheid maar enkele malen ontmoet hebben, heb ik het gevoel dat ik je al mijn hele leven goed ken – je was zo vaak via de buis te gast in ieders huiskamer met je meeslepende muziekprogramma’s! En dat in een tijd waarin ik zelf meer Rock’n Roll en piepknars avantgarde was. Maar je opende voor mij de eerste deur naar een repertoire dat me zeer dierbaar is geworden, met je gouden stem die tot op de dag van vandaag alleen nog maar mooier is geworden. Dat je nu na tachtig lentes nog steeds op het hoogste niveau vocaal actief bent is een wonder! Many happy returns!

_________________________________________

Beste Marco,

Van harte gefeliciteerd met jouw 80ste verjaardag. Bijzonder om te zien hoe prachtig je nog steeds zingt en eruit ziet!!! En ik geniet altijd van onze samenwerking. Je geeft je altijd 150% en bent altijd goed voorbereid. Hoop nog regelmatig met je te kunnen optreden!

Hartelijke groeten, ook aan Willeke,
Frans

 

 

 


   

Marco Bakker 80 jaar

Marco Bakker 80 jaar
Markant, charismatisch en een prachtige jong klinkende stem.

Wanneer je je ogen bij een concert dichtdoet, vermoed je niet dat daar op de bühne een man staat van 80 jaar.
We hebben het over Marco Bakker die jongstleden vrijdag 23 maart in de Grote Kerk in Beverwijk zijn verjaardag vierde. Gevierde nationale en internationale sterren zoals Frank van Aken, Sef Thissen, de fantastische saxofonist Henk van Twillert, de gitarist Serge Heman, Nico van der Linden pianist, Bob Zimmerman componist / arrangeur, Chris Kok pianist en de verbijsterend goede coloratuur sopraan Elise Caluwaerts die vocaal regelmatig alsware stond te jongleren met haar onvoorstelbaar zuivere stem, allen bijgestaan door het uitzonderlijk goede Gelders Opera- en Operettekoor namen deel aan deze kwalitatief zeer hoogstaande avond.
Uiteraard verzorgde de Drie Baritons met Ernst Daniel Smit, Henk Poort en Marco Bakker ook een bijdrage met het nummer To all the girls I loved before. In de tekst konden de heren zich wel vinden, getuige de wijze waarop zij dit nummer ten gehore brachten. Wij, mijn goede vriend tenor Henk Kreukniet die mij vergezelde en talrijke anderen hadden nog wel iets meer van de Baritons willen horen. Maar ja, als producent moet je nu eenmaal keuzes maken, zeker wanneer een deel van de solisten speciaal voor Marco uit het buitenland is gekomen. Vanaf de ereplaatsen genoten Marco en zijn echtgenote van het muzikaal eerbetoon. In tegenstelling tot gebruikelijk bij dit soort van odes, was Marco in een groot deel van de artistieke bijdrage ook vocaal geïntegreerd. Met verbazing en verwondering heb ik hem de gehele avond gadegeslagen, als een jonge kerel zat hij ontspannen te kijken en te luisteren om regelmatig even naar het podium te lopen en vervolgens dikwijls technisch hoogstaande bijdragen te leveren. Henk Poort vertelde na afloop tijdens de nazit dat Marco het zo altijd doet, bijvoorbeeld bij cd opnames.
Hij zit op een stoel en luistert wanneer hij aan de beurt is, vormt de microfoon zijn denkbeeldige doelwit en het staat er vervolgens meestal in een keer op. Vanzelfsprekend gaat dat niet vanzelf zoals Henk en Ernst Daniel vertelde. Daarvoor is discipline waaronder het dagelijks oefenen met de stembanden noodzakelijk. Het was een gedenkwaardige vond met liefde en vakkennis geproduceerd door de veelzijdige Tineke Ouendijk impresario en voorzitter Gelders Opera- en Operettekoor en Sigrid van der Linden, de altijd doortastende en zeer vakbekwame muziekproducente.


Sigrid staat bekend als gedreven en gedisciplineerd, een eigenschap die mij overigens zeer aanspreekt en die de echte professionals heel erg waarderen. Niemand had echter voor mogelijk gehouden dat de over het algemeen strenge Sigrid net als haar virtuoos spelende broer Nico, beschikt over een dolkomisch talent. De wijze waarop zij tijdens een speech vol ogenschijnlijke emotie haar decennia lang verborgen gehouden liefde voor Marco beschreef, zorgde voor enorme lachsalvo’s bij het publiek en vooral bij Marco en zijn Willeke. De onvergetelijke avond werd gepresenteerd door Hans van Willigenburg die opnieuw bewees nog niets van zijn spraakvaardigheid en vooral vertelkunsten te zijn verleerd. Mensen als Hans hebben de gave zo beeldend een klassiek artiest te kunnen inleiden dat je vervolgens de inhoud van het gebodene als een soort van film in je hoofd bij het luisteren kunt afdraaien. Kwaliteit verloochent zich niet en dat gold deze avond voor alle medewerkers op het podium.
Hij zit op een stoel en luistert wanneer hij aan de beurt is, vormt de microfoon zijn denkbeeldige doelwit en het staat er vervolgens meestal in een keer op. Vanzelfsprekend gaat dat niet vanzelf zoals Henk en Ernst Daniel vertelde. Daarvoor is discipline waaronder het dagelijks oefenen met de stembanden noodzakelijk. Het was een gedenkwaardige vond met liefde en vakkennis geproduceerd door de veelzijdige Tineke Ouendijk impresario en voorzitter Gelders Opera- en Operettekoor en Sigrid van der Linden, de altijd doortastende en zeer vakbekwame muziekproducente.


Sigrid staat bekend als gedreven en gedisciplineerd, een eigenschap die mij overigens zeer aanspreekt en die de echte professionals heel erg waarderen. Niemand had echter voor mogelijk gehouden dat de over het algemeen strenge Sigrid net als haar virtuoos spelende broer Nico, beschikt over een dolkomisch talent. De wijze waarop zij tijdens een speech vol ogenschijnlijke emotie haar decennia lang verborgen gehouden liefde voor Marco beschreef, zorgde voor enorme lachsalvo’s bij het publiek en vooral bij Marco en zijn Willeke. De onvergetelijke avond werd gepresenteerd door Hans van Willigenburg die opnieuw bewees nog niets van zijn spraakvaardigheid en vooral vertelkunsten te zijn verleerd. Mensen als Hans hebben de gave zo beeldend een klassiek artiest te kunnen inleiden dat je vervolgens de inhoud van het gebodene als een soort van film in je hoofd bij het luisteren kunt afdraaien. Kwaliteit verloochent zich niet en dat gold deze avond voor alle medewerkers op het podium.

 

 


 

   

Marco Bakker: terug naar zijn roots

In Januari 2015 verscheen zijn nieuwe cd met Schumann’s Dichterliebe en Mahler’s “Kindertotenlieder” en “Lieder eines fahrenden Gesellen” met pianiste Mirsa Adami.